Prima pagină » Cultură-Media » Le Monde: „Aurora” şi „Marţi, după Crăciun” – incursiuni în realismul negru românesc

Le Monde: „Aurora” şi „Marţi, după Crăciun” – incursiuni în realismul negru românesc

Filmele "Aurora", de Cristi Puiu, şi "Marţi, după Crăciun", de Radu Muntean, au un spirit care "ştie să seducă, printr-un realism trivial, o critică nemiloasă la adresa societăţii, gustul pentru macabru şi simţul absurdului", scrie publicaţia Le Monde.
Le Monde:
15 mai 2010, 14:55, Cultură-Media

Lungmetrajele „Marţi, după Crăciun” de Radu Muntean şi „Aurora” de Cristi Puiu rulează în cadrul Festivalului de Film de la Cannes în secţiunea Un Certain Regard şi au avut premiera mondială joi, respectiv vineri.

„Diavolii de români nu au abandonat realismul negru, dar de data aceasta îl dublează cu un umor suprarealist în surdină, care atenuează puterea acestei tendinţe”, scrie publicaţia franceză.

Le Monde notează că Muntean revine pe Croazetă cu „Marţi, după Crăciun”, considerat „o deconstrucţie precisă a unui cuplu, precisă precum o tăietură de bisturiu”. Autorul cronicii spună că noul film al lui Muntean este „povestea seacă a lui Paul, care ar trebui să o anunţe pe soţia sa, Adriana, şi pe fiica lor, că le va părăsi pentru o altă femeie”. „O poveste spusă de mii de ori. Aici nu există niciun fel de patos, ci doar anatomia dubiului, a remuşcărilor şi a culpabilităţii, concentrate într-o decizie ce conţine toată cruzimea posibilă”, scrie criticul francez.

Pe de altă parte, potrivit aceleiaşi publicaţii, „Aurora”, de Cristi Puiu, este o poveste despre „trei ore de plimbare, într-un oraş obişnuit, a unui om obişnuit, care se transformă, încet, într-un asasin obişnuit”.

„Niciun cuvânt, niciun sunet, niciun gest mai înalt decât altul. Cu o cameră centrată pe personaj, cu o abordare strict comportamentală, (filmul – n.r.) este o lentă imersiune în creierul unui individ obişnuit, pe care nimic nu îl distinge de spectatorul care îl priveşte”, scrie Le Monde.

„Din acest efect de oglindă se nasc senzaţia halucinantă şi sentimentul ororii, care îi dau acestui film o stranietate stupefiantă. Sfârşim totuşi aflând că acest bărbat în hanorac se numeşte Viorel, că soţia sa l-a părăsit pentru un altul, iar el nu a putut suporta acest lucru. (Acest film -n.r.) Este o epopee mentală despre banalitatea răului”, conchide Le Monde.

Primul lungmetraj regizat de Radu Muntean a fost „Furia” (2002), urmat de „Hârtia va fi albastră” (2006) – nominalizat la Leopardul de Aur la Festivalul Internaţional de Film de la Locarno, în 2007, şi recompensat cu un premiu special la Cottbus Film Festival of Young East European Cinema – şi de „Boogie” (2008), recompensat, anul trecut, cu patru premii Gopo, pentru regie, roluri principale (Dragoş Bucur şi Anamaria Marinca) şi rol secundar masculin (Mimi Brănescu). „Boogie” a avut premiera mondială tot la Cannes, în secţiunea Quinzaine des Realisateurs.

Lungmetrajul de debut al lui Cristi Puiu a fost „Marfa şi banii” (2001), un road trip cu Alexandru Papadopol şi Dragoş Bucur în roluri principale, acesta fiind urmat de „Moartea domnului Lăzărescu” – peliculă care a primit marele premiu Un Certain Regard, în 2005. „Aurora” este cel de-al treilea lungmetraj al lui Cristi Puiu.