Conceptul de sustenabilitate a fost preluat şi în industria fashion ce a devenit tot mai conştientă de impactul negativ pe care îl are asupra mediului.
Statisticile arată că în procent de 70-80% din deşeurile textile sunt aruncate anual la gunoi şi poluează extraordinar de mult mediul.
„Dacă vrem să gândim sustenabil sau să acţionăm sustenabil trebuie să ne gândim că nu trebuie să cumpărăm atât de mult. Să reducem shoppingul impulsiv zic eu, să ne punem mai multe întrebari despre ceea ce se află în spatele etichetei pe care o purtăm”, a spus Mariana Stan, country coordination Fashion Revolution.
Pentru a cumpăra sustenabil trebuie să ţinem cont de multe lucruri atunci când îmbrăcăm o haină, să reducem consumerismul, să ne informăm despre materialul textil din care este compus materialul sau poate chiar şi de condiţiile în care sunt produse hainele.
Aşa s-a creat Mişcarea Fashion Revolution, cea mai mare mişcare de umanitate din lumea internaţională a modei. A pornit de la moartea a 1.130 de oameni ce au muncit în condiţii nefavorabile într-o fabrică de la Arena Plaz şi peste 2500 de persoane rănite.
Conceptul a fost preluat şi de un ONG din România care militează pentru transparenţă, durabilitate şi etică în industria modei şi care aduce în faţă designeri români ce realizează haine sustenabile ce serbează în perioada 19-25 aprilie moda etică, moda responsabilă.
„Cred că trebuie cumva să ne autoeducăm.Totul începe de fapt de la autoeducare.Şi eu am trecut prin perioada aceasta.Nu cred că există vreo femeie sau adolescentă, sau ddoamnă mai ănvîrstă care să nu îşi dorească extrem de multe lucruri în dulap. Declicul are loc în momentul în care deschidem dulapul şi ne dăm seama că lucrurile nu mai rezonează cu noi”, a completat Mariana Stan.
În Bucureşti, există multe shop-uri Second Hand în care se reciclează deşeurile textile, aşa încât ele sunt selectate atent şi curăţate în aşa fel încât să poate fi revândute şi purtabile.
Elena spune că la ea la magazin i-au călcat pragul şi vedete care au achiziţionat piese de calitate la preţ mic. A deschis shopul din dorinţa de a îmbrăca ea însăşi cele mai ieftine şi totodată creative haine.
„Noi la bază avem ideea şi dorinţa de a-ţi cumpăra ceva calitativ, chiar dacă nu îţi permiţi. Degeaba vii să îţi cauţi nişte haine frumoase, dacă tu nu le vizualizezi. Nu e ca la mall să vii să îţi iei ţinuta de pe umeraş sau de pe manechin şi să pleci. Aici trebuie să ai puţină imaginaţie”, a spus Elena Popa, fondator resaleshop.
Cătălina se numără printre persoanele care şi-a transformat hainele. În loc să le arunce, a preferat să le readucă la viaţă.
„Am început cu o geacă foarte simplă pentru mine şi a ieşit destul de bine. Cu siguranţă cu toţii avem o haină favorită şi nu vrem să o aruncăm. Sau mai există posibilitatea să vrei să dai o haină cuiva, dar vrei să ştii că o poartă cu aceeaşi plăcere cu care tu ai purtat-o în trecut”, a spus Cătălina Nan, artist.